Dataspill
Slik fungerer Roblox
«Roblox» er en gratis spillplattform fra Roblox Corporation hvor brukerne i hovedsak skaper egne spill eller spiller det andre har skapt. Til dette formålet er «Roblox» delt i to – én skaper-app og én spill-app.
POPULÆRE SPILL: Roblox' spill-app gir tilgang på millioner av brukerskapte spill og opplevelser som tar for seg alt fra kjæledyrhold og byggespill til bilspill, skytespill og familievennlige «Grand Theft Auto»-kloner.
Skaper-appen («Roblox Studio») gir brukerne verktøy til å designe sine egne spill uten krav om programmeringskunnskaper. Resultatene kan deles med alle som bruker spill-appen, hvor spillskaperne også kan tjene penger på det de har laget.
Hva trenger du av kontoer og utstyr for å spille «Roblox»?
Spillet er gratis og tilgjengelig på PC, Mac, mobil, nettbrett, Xbox One og Xbox Series S/X med støtte for spilling på tvers av disse plattformene. Det er bare mulig å lage egne spill på Mac og PC – de andre plattformene tillater kun å spille spillene. Du setter opp en konto der du trenger e-post, brukernavn og passord.
Hvem passer «Roblox» for?
PEGI har tidligere gitt «Roblox» aldersmerking sju år og oppover for mild vold og scener yngre barn kan finne skremmende. Nylig har «Roblox» bestemt seg for å innføre et eget system for å sette aldersgrenser på de ulike «opplevelsene» man kan spille på deres plattform. Derfor har PEGI gått bort fra 7-årsmerket, og bruker nå et utropstegn. Det er for å signalisere til foreldre at de må følge med på hva barnet velger å spille inne på plattformen, da det vil kunne variere sterkt.
Selv om brukermassen i stor grad er barn og unge er det også mange voksne spillere og spillskapere her.
I Norge er plattformen ekstremt populært blant barn i alderen 9 til 14 år, og halvparten av norske barn mellom ni og ti år spiller «Roblox». (Kilde Barn og medier 2022)
Spillene fungerer både som underholdning, men også som sosiale plattformer og lekeplasser for sine spillere. Dermed kan de også fungere som sosiale møteplasser for venner etter skoletid.
Å skape spill i «Roblox» kan være både morsomt og lærerikt, og et godt utløp for kreativitet. Selv om det å lage spill ikke krever kunnskap om koding er det likevel muligheter til å bruke det enkle programmeringsspråket Lua.
At plattformen er relativt åpen og fri byr imidlertid på noen utfordringer du som forelder bør være klar over.
Vold og voksent innhold
Fordi «Roblox» ikke per definisjon er ett spill, men heller en samling brukerskapte opplevelser, blir det å gi en generell vurdering av innholdet litt som å vurdere alle videoene på YouTube: en umulig oppgave. Innholdet er delt inn etter ulike aldersgrenser, noe som gjør det mulig å styre hvilke spill barnet kan prøve gjennom foreldrekontrollene (disse lar seg også låse med en pin-kode).
Innholdet i spillene er kun begrenset av brukernes fantasi og moderasjonsregelene til «Roblox»-plattformen. Dette fører til noen særdeles kreative og gøyale opplevelser, men kan også ha en skyggeside.
Spillinnhold som er forbudt i «Roblox» inkluderer politiske ytringer og romantiske forhold, samt alt av seksuell natur, ekstrem vold, selvskading, rusmidler, hatytringer, dyremishandling og tortur.
Denne typen innhold publiseres noen ganger likevel på plattformen i skjul, for eksempel sexklubber eller massakre-simulatorer kamuflert som andre typer opplevelser. Merk at den enkle grafikken begrenser hvor forstyrrende det kan bli rent visuelt – dette er veldig langt unna fotorealisme.
«Roblox»-moderatorene slår ned på det de kommer over av slikt innhold og anses som relativt effektive.
Kommunikasjon
Fordi «Roblox» foregår over nett tillater det også kommunikasjon med fremmede i alle aldre, både i form av tekst og tale. Veldig mye av det som foregår her er legitim kommunikasjon basert på spillene, men som ellers på nett kan barn bli sårbare for nettovergrep.
«Roblox» har sin egen valuta: Robux. Disse kan brukes til kjøp i spillene, og derfor er det også en del svindelforsøk hvor svindlere for eksempel kan be barnet finne foreldrenes kredittkortinfo eller lignende, i bytte mot gratis Robux.
Innenfor plattformens egne kanaler finnes det en rekke innstillinger foreldre kan benytte seg av for å justere hvem som kan kontakte barnet.
Plattformen har en funksjon kalt Safe Chat som skrur på ulike filtre og moderering av kommunikasjon inne i spillene. Denne gjør det vanskelig å oppgi personlig informasjon som navn eller adresser, og gir også en økt grad av sensur.
Funksjonen er skrudd på for alle under 13 år, men kan også aktiveres for eldre brukere. Den er effektiv, men i likhet med de fleste andre filtre er den ikke vanntett. Uønskede meldinger kan rapporteres fra en meny i chatten, men disse forsøkene kan også forekomme utenfor spillplattformen, for eksempel i sosiale medier. Til syvende og sist er det viktigste altså å trene opp barnets kritiske evner.
Det er også mulig å skru av chattemulighetene helt, noe som kan være en fordel om man ønsker å begrense barnets kommunikasjon med fremmede. Om barnet skal spille med venner kan man for eksempel sette opp en gruppesamtale over telefon i stedet.
En kompliserende faktor som spesielt gjelder spillskaperdelen av «Roblox» er at brukere danner egne utviklingsteam med brukere de har møtt via plattformen. Da vil kommunikasjonen ofte foregå utenfor spillets egne kanaler – og dermed også være ufiltrert.
Tidsbruk
Fordi det er så mange ulike spill og opplevelser på plattformen kan spilletiden variere fra noen få minutter til så lenge spilleren orker. Der noen spill vil være delt inn i runder og lag, er andre mer av dropp inn/dropp ut-slaget.
Om det er spill barnet spiller ofte kan det være lurt å sette seg ned og se på slik at du får innsikt i hva det innebærer av tidsbruk.
Kjøp i spill
«Roblox» opererer med sin egen spillvaluta – Robux. Robux kan kjøpes for ekte penger fra spillets egne nettsider eller inne i appen. «Roblox» tilbyr også et premium-abonnement fra 5 til 20 dollar måneden som gir brukeren en månedlig sum Robux, samt ymse gjenstander og fordeler.
Disse pengene kan så brukes til å kjøpe kosmetiske gjenstander til avataren eller inne i de ulike spillene. Spillskapere kan nemlig åpne for kjøp i sine egne spill, noe «Roblox» så tar en andel av.
De fleste spillene er gratis, men noen tar betalt for opplevelsen. Andre ber om mindre beløp for å kjøpe gjenstander eller fordeler i spillet.
Det foregår en del markedsføring rettet mot barn og unge i spillet, og den kan ofte være vanskelig å fange opp for barnet selv. For eksempel har en rekke store selskaper laget «Roblox»-opplevelser som oppfordrer til kjøp av virtuelle gjenstander eller bygger opp et forhold til merkevaren. Erik Fossum hos PressFire har skrevet en god gjennomgang av dette.
Å tjene penger på å lage spill i Roblox
Hvem som helst kan lage spill i «Roblox», og enkelte spill blir populære nok til at de drar inn en god slump Robux. Når inntjeningen når et visst nivå – bestemt av Roblox Corporation – er det mulig å veksle Robux om i ekte penger.
Dermed har det dukket opp suksesshistorier om spillskapere som kan leve av spillene sine - også i Norge – både i media og i spillets egen markedsføring. Dette er imidlertid et trangt nåløye å komme gjennom, og «Roblox» har mottatt kritikk for å skape urealistiske forventninger hos barn og unge.
Om barnet går inn i opplevelsen med drømmer om penger og berømmelse kan det være lurt å styre forventningene. Minn om at dette først og fremst skal være morsomt – og så får rikdommen komme om den kommer.
Det kan også være en god anledning til å snakke om arbeidslivet – Roblox Corporation genererer tross alt inntektene sine på gratisarbeidet til (i stor grad) unge brukere. Du finner mer om dette i to svært grundige reportasjer (her og her) fra journalistene i People Make Games.
Alle bilder: ROBLOX Corporation