Dette undervisningsopplegget er laget for deg som ønsker å styrke 13–16-åringers kritiske medieforståelse og deres evne til å vurdere innhold i mediene: kildekritikk.
Last ned:
Opplæringspresentasjon: Falske nyheter og kritisk medieforståelse |
Hvem passer opplegget for?
Opplegget er beregnet på ungdom mellom 13 og 16 år. Det kan brukes i skolen eller for eksempel som en del av konfirmantundervisningen.
Blant spørsmålene som stilles og reflekteres rundt er:
- Hvordan skille fakta fra meninger?
- Hva kjennetegner såkalte falske nyheter?
- Hvorfor lager noen slike saker?
Tilknytning til læreplanverket
Kritisk tenkning står sentralt i opplæringslovens formålsparagraf, og er et viktig prinsipp i læreplanverkets overordnede del som gir retning for grunnopplæringen i skolen (2020). Opplegget kan blant annet jobbes med under det tverrfaglige temaet Demokrati og
medborgerskap, og knyttes til for eksempel følgende kompetansemål i samfunnsfag og norsk:
Norsk
7. trinn:
- Orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster.
10. trinn:
- Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer.
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere
sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster. - Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Samfunnsfag
7. trinn:
- Presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet.
- Samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn.
10. trinn:
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar,
einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår. - Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Slik får du undervisningsressursen
Opplegget består av en veiledningsguide og en PowerPoint-presentasjon som kan lastes ned og brukes gratis i undervisning.
Opplegget er laget av Medietilsynet, Utdanningsdirekoratet og Faktisk.
Se også kampanjen Stopp. Tenk. Sjekk som skal motvirke spredning av falske nyheter og vise deg hvordan du kan avsløre de.