Undervisningsopplegg
Undervisnings- og samtaleverktøy om netthat
Her finner du undervisnings- og samtaleressurser knyttet til netthat, ytringer på nett og demokrati for mellomtrinnet, ungdomstrinnet og videregående skole.
Medietilsynets digitale skoletime "Stopp netthatet" med Herman Dahl:
Sendingen er på 35 minutter og er et godt utgangspunkt for å starte å snakke om netthat i klassen. Passer best for ungdsomstrinnet og videregående skole. Se den her.
Hvordan opplever elevene dette i sin hverdag? Er de bevisste sin egen språkbruk? Har de noen opplevelser de vil dele? Og ikke minst: vet de hva skal gjøre om de opplever netthat?
Quiz om netthat
Et godt startpunkt (passer fra 12 år og oppover. Tar maks 5 minutter):Quiz om netthat
Her er fire gode råd klassen bør vite om: Dette gjør du om du utsettets for netthat
Undervisningsopplegg for mellomtrinnet og ungdomsskole
Undervisningsopplegg:
Sosial på nett: Du har ansvar for det du deler på nett - bruk det!
Mellomtrinn (5.–7. klasse):
Det er gøy å være sosial på digitale medier. Du kan snakke med kjente og ukjente, game og dele bilder og filmer med andre. Du kan også kommentere og like det andre har delt. Når du har en konto, er det du som er ansvarlig for det du deler der. Du har også ansvar for hva du kan dele om andre og hva du absolutt ikke bør dele.
Kilde: Dubestemmer
Undervisningsopplegg:
Sosial på nett: Du har ansvar for det du deler på nett - bruk det!
Ungdomstrinn (8.–10. klasse):
Gjennom sosiale medier har vi fått stadig nye måter å kommunisere med andre på, og tjenestene er preget av mye frihet og stor åpenhet. Denne åpenheten gir oss mulighet til å si det vi ønsker, og den kan skape rom for stemmer som sjelden blir hørt i samfunnet ellers.
Kilde: Dubestemmer
Undervisningsopplegg:
Lurt å si? Språk som påvirker andre.
Refleksjon rundt hvordan det vi sier påvirker andre, både positivt og negativt.
Trinn: Barneskole. Fag: KRLE, Norsk, Samfunnsfag.
Ressurser: Undervisningsøkter.
Tid: 45–60 minutter. Gruppestørrelse: 10–35
Kilde: Dembra
Undervisningsopplegg:
Skjellsord og negativ språkbruk
Refleksjon over årsaker til og virkninger av negativ språkbruk. Bevissthet om egen betydning for hva som er akseptert språkbruk i klassen.
Trinn: Barneskole. Fag: KRLE, Norsk, Samfunnsfag.
Ressurser: Undervisningsøkter.
Tid: 45–60 minutter. Gruppestørrelse: 10–35 minutter
Kilde: Dembra
Undervisningsopplegg:
Hvordan påvirke politikk og samfunn?
Målet er å utforske hvilke muligheter vi har for å kunne påvirke politikk og samfunn gjennom demokratiske påvirkningsprosesser.
Trinn: Barneskole, Ungdomsskole, Videregående opplæring. Fag: Norsk, Samfunnsfag.
Ressurser: Undervisningsøkter.
Tid: 45–60 minutter. Gruppestørrelse: 10–35
Kilde: Dembra
Undervisningsopplegg:
De blinde mennene og elefanten: Å ta andres perspektiv
Refleksjon over hvordan ulike mennesker kan oppfatte samme sak ulikt. Øvelse i å ta andres perspektiv og se en sak fra ulike sider.
Trinn: Barneskole. Fag: KRLE, Norsk, Samfunnsfag.
Ressurser: Undervisningsøkter.
Tid: 90–120 minutter. Gruppestørrelse: 10–35
Kilde: Dembra
Undervisningsopplegg for ungdomstrinnet og videregående skole
Undervisningsopplegg:
Radikalisering blir brukt i mange sammenhenger både politisk og religiøst. Men hva er egentlig radikalisering?
(30–45 minutter)
Fag og trinn:
KRLE, Samfunnsfag, Historie, Politikk, individ og samfunn, Samfunnskunnskap
10. klasse og 1.–3. VGS
Kilde: Tenk
Undervisningsopplegg:
Elevene blir kjent med begrepet ekkokammer, og lærer hvordan disse kan påvirke oss og samfunnet vi lever i.
(45 minutter)
Fag og trinn:
KRLE, Samfunnsfag, Norsk, Medier og kommunikasjon, Medie- og informasjonskunnskap, Samfunnskunnskap
8. –10. klasse og 1.–3. VGS
Kilde: Tenk
Undervisningsopplegg:
Vi hører stadig at algoritmene styrer de sosiale mediene. Men hvordan skjer det? I dette opplegget tar vi utgangspunkt i TikTok for å forstå hvordan sosiale medier tilpasser seg brukerne.
(60–90 minutter)
Fag og trinn:
Medie- og informasjonskunnskap, Medier og kommunikasjon, Samfunnsfag
10. klasse og 1.–3. VGS
Kilde: Tenk
Undervisningsopplegg:
Ungdom, media og ytringsfrihet
Hvordan jobber ulike aktører for å aktivere ungdom i den norske debatten? Og hvorfor er det viktig at ungdom deltar i demokratiet? I denne streamen svarer blant annet SI;D, Amnesty, Morten Hegseth, VG på Snapchat og kollegaer av fredsprisvinnerne.
Fag og trinn:
Medier og kommunikasjon, Medie- og informasjonskunnskap
8.– 10. klasse og 1.–3. VGS
Kilde: Tenk
Undervisningsopplegg for videregående skole
Temaartikkel for lærere:
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen er det samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet:
- Hatprat og ytringsfrihet
- Mangfold og tilhørlighet
- Demokrati og deltakelse
- Kritisk tenkning
- Voldelig ekstremisme
- Eksterne ressurser
Kilde: Utdanningsforbundet
Fagartikler:
Kan retorikk skape splid og hat? Norsk (vg1)
Hatytringer Sosiologi og sosialantropologi (vg2)
Uenighet, dialog og meningsbrytning
Kommunikasjons og kultur 1(vg2)
Kilde: NDLA
Emner:
Rasisme, diskriminering og hatytringer: Samfunnskunnskap (vg1/vg2)
Argumentasjon, dialog og meningsbrytning: Kommunikasjons og kultur 1 (vg2)
Kilde: NDLA
Oppgaver:
Reflekter og diskuter om "hatefulle ytringer"
Sosiologi og sosialantropologi (vg2)
Kan hatprat forebygges?
Sosiologi og sosialantropologi (vg2)
Hatprat? Hatytringer?
Sosiologi og sosialantropologi (vg2)
Hvordan bekjempe mobbing på TikTok? Mediesamfunnet (vg1)
Retorisk medborgerskap i kommentarfelt
Medie- og informasjonssamfunnet 1 (vg2)
Jeg har tatt et valg Norsk (vg1)
Kilde: NDLA
Undervisningsopplegg:
Hatprat – En øvelse om hatefulle ytringer på nett
Målet med økten er forståelse for hva hatefulle ytringer på nett er og hvilken faktorer som kan spille inn i hvordan en hatytring håndteres.
Trinn: Videregående opplæring. Fag: Media og digitale ferdigheter, Pedagogikk, Samfunnsfag, Demokrati og medborgerskap.
Ressurser: Undervisningsøkter.
Tid: 60 minutter. Gruppestørrelse: 30–35
Kilde: Dembra