Nytt fra Medietilsynet
Nå kommer PEGI-merking på mobile plattformer i Norge
Gjennom et nytt internasjonalt samarbeid kjent som IARC skal forbrukere få regionstilpassede aldersanbefalinger på mobilspill og apper over store deler av verden.
Aldersanbefalinger på dataspill som selges i Europa settes av PEGI
Dette har lenge kun gjeldt dataspill man kjøper i butikken, mens spill og apper på smarttelefoner og nettbrett har hatt sine egne aldersgrenser. Gjennom et nytt internasjonalt samarbeid har flere av verdens vurderingsorganer slått seg sammen for å sikre at alle får aldersvurderinger som er tilpasset sin egen region.
– PEGI ble etablert for å gi foreldre god informasjon om dataspill den gangen markedet stort sett besto av fysiske spill solgt over disk. Siden den gangen har mye skjedd i spillmarkedet, spesielt med tanke på spill på mobile plattformer. Dette er en moderniseringen som er positiv for både utviklere og forbrukere, Khalid Ezat Azam i Medietilsynet.
Hva er nytt?
Spill på mobil og nettbrett har i løpet av de siste 6-7 årene tatt verden med storm, og har stor appell både blant barn og voksne. I 2014 ble det hver eneste dag lansert rundt 500 spill bare på iOS. Til sammenligning vurderte PEGI totalt 1 500 dataspill til PC- og konsoll i løpet av et helt år. Det er ikke praktisk mulig å regulere det mobile spillmarkedet på samme måte, og frem til nå har dette blitt løst ved at alle aktører har hatt sine egne systemer med utgangspunkt i et amerikansk verdisyn.
Nå vil de forskjellige regionene i verden se mobilspillene med den samme merkingen de kjenner fra andre dataspill. I Norge vil det være PEGIs symboler og aldersmerkinger, og for eksempel i Tyskland vil det være merkingen fra USK, slik tyskerne kjenner den.
Hva betyr dette for norske foreldre?
Mye av den dagligdagse utfordringen foreldre møter med dataspill er at det er vanskelig å finne frem i sjangre, spilltitler og aldersanbefalinger. Denne overgangen gjør at det blir færre symboler å måtte gjenkjenne og forstå. – Den kompetansen foreldre har oppbygd seg over flere år kan nå også brukes til kjøp og nedlasting av spill på smarttelefonen og nettbrettet, sier Azam. – Denne overgangen betyr i praksis bedre tilpassede aldersanbefalinger som gjør at forbrukere slipper å måtte sette seg inn i mange systemer. Selv om IARC enda ikke favner alle mobile aktører, er koalisjonen godt i gang med Google (Play Store) og Mozilla (Firefox Marketplace) på laget, i tillegg til de tidligere medlemmene Nintendo, Microsoft (Xbox) og Sony (Playstation).
Slik fungerer IARC:
IARC står for International Age Rating Coalition og er et globalt samarbeid som ble påbegynt i 2013. Foreløpig består IARC av ESRB (Nord-Amerika), PEGI (Europa), USK (Tyskland), ClassInd (Brasil) og Classification Board (Australia).
En større spillutgiver som ønsker å gi ut et spill til konsoll må vanligvis gjennom alle disse vurderingssystemene for å få spillet sitt solgt på de forskjellige markedene. For spill og apper på mobile plattformer er arbeidsmengden som kreves for stor, og prisen ofte for stor å svelge for småutviklere. Dette kan sees på som noe av årsaken til at mobile aktører har valgt å operere med sine egne systemer.
Det nye samarbeidet mellom IARC, Google og Mozilla har forenklet denne prosessen betydelig. Utviklere svarer på ett enkelt spørreskjema om produktets innhold. Dette blir så tolket med utgangspunkt i de fem ulike regionenes hensyn. Dette gir så aldersanbefalinger for alle regionene med utgangspunkt i én og samme vurdering. Et spill med realistisk vold vil eksempelvis bli gitt en PEGI 16-vurdering i Europa og en Teen-vurdering i USA.