Nytt fra Medietilsynet
Medietilsynet lærer youtubere å sette aldersgrense på egne videoer
Medietilsynet skal i høst informere og gi opplæring til påvirkere, youtubere og vloggere om regelverket rundt aldersklassifisering av videoer på Youtube.
Målet er å informere og opplyse om pliktene påvirkerne har til å sette aldersgrense på og merke sine videoer, hvis de faller inn under lovverket i bildeprogramloven. Loven omfatter ikke bare film og programmer på tv og nett, men også videoer produsert og distribuert på Youtube.
Tar kontakt med nettverkene og management
Tilsynet har tatt med kontakt med de største byråene som jobber med og for påvirkere, og denne uken møtte vi både youtubere og ansatte i United Screens i Oslo for et informasjonsmøte. Dette er tredje av fire informasjonsmøter med disse nettverkene, før Medietilsynet følger opp med kurs og veiledning.
Aldersmerking gir bedre veiledning
I Medietilsynets kontroller av norske youtubere kommer det frem at enkelte Youtube-kanaler har innhold som faller inn under en av unntakskategoriene, og må altså ikke aldersklassifiseres. Flere av kanalene tilsynet har sett på har imidlertid innhold som må aldersklassifiseres og merkes. Disse vil få tilbud om, og oppfordres til, å gå på kurs med Medietilsynet, og få veiledning via nettverkene sine.
Formålet med merkingen er å beskytte barn mot skadelig innhold. Det vil gjøre det lettere for foreldre og mindreårige å unngå innhold som kan være skadelig for barn, også på Youtube.
Veiledning og informasjon som første steg
I tillegg til å tilby kursing og opplæring, vil Medietilsynet utarbeide en veileder til youtubere som lager videoer som kan falle inn under bildeprogramloven.
Medietilsynet vil i første omgang gi veiledning og informasjon, men loven åpner opp for at brudd kan straffes med advarsler, gebyr og tvangsmulkt. Tilsynet er opptatt av å være en medspiller for mediebransjen, og youtuberne er for en stor del unge mennesker. Det primære fokuset er derfor å øke kunnskapsnivået både for youtuberne selv og nettverkene, slik at de blir i stand til å følge loven.
Mediebransjen og Youtube-miljøet er i stadig endring. Det er derfor viktig at alle som produserer innhold for offentlige kanaler har en grunnleggende kunnskap om lovverket, både på reklameområdet og når det gjelder aldersgrenser.