Nytt fra Medietilsynet
Medietilsynet lanserer podkast: Den norske mediepodden
Medietilsynet lanserer sin egen podkast om aktuelle mediespørsmål. – Det er viktig for oss å ta i bruk nye virkemidler for å nå ut med informasjon og delta i debatten, sier direktør Mari Velsand.
Allerede denne uken kommer Medietilsynets første podkast – og den handler om tilsynets nye undersøkelse om nordmenns kritiske medieforståelse.
– Medietilsynet skal bidra til å oppfylle statens mediepolitiske mål – og blant våre viktigste ansvarsområder er å bidra til å fremme mediemangfold og kritisk medieforståelse. En sentral del av dette arbeidet er å innhente, analysere og formidle innsikt og kunnskap. For å nå ut må vi være til stede på mange plattformer og i mange kanaler, og å teste ut podkast er et naturlig skritt nå, sier Velsand.
Handler om aktuelle mediespørsmål
Medietilsynets podkast kommer til å handle om aktuelle mediespørsmål i et bredt perspektiv.
– Vi skal snakke om medieutvikling, mediepolitikk, medieøkonomi, mediemangfold, teknologi, mediebruk og kritisk medieforståelse – og sikkert mer til. Medietilsynet jobber med mye spennende, så det er nok å ta av, sier Mari Velsand som selv skal lede podkasten.
– Jeg har jo vært radiojournalist, så dette gleder jeg meg til! Som utgangspunkt blir det samtaler mellom meg og aktuelle gjester; det kan både være eksterne og noen av våre egne medarbeidere som kan forklare eller utdype relevante problemstillinger, sier Velsand.
Navnet på Medietilsynets podkast er «Den norske mediepodden», og første episode handler om kritisk medieforståelse og falske nyheter. Gjester er Kristoffer Egeberg (Faktisk), Kristin Ruud (Seniornett Norge) og Kristine Meek (Medietilsynet).