Nytt fra Medietilsynet
Nye tall fra Medietilsynet: Ungdom rapporterer om planlegging av slåsskamper og salg av rusmidler på nett
Tre av ti 13-18-åringer har sett innhold eller diskusjoner om planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. – Selv om det er mye positivt ved det å være på nett, ser vi dessverre at ungdom også opplever ulovlige aktiviteter på digitale arenaer, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Undersøkelsen viser også at én av fire har sett det samme med hasj eller marihuana.
– Det er ungdom selv som har bedt oss om å stille spørsmål om slåssing og salg av alkohol og narkotika på nett, fordi de opplever at dette er blitt ganske vanlig. Det bekrefter funnene i undersøkelsen. At så mange unge blir eksponert for denne typen innhold på nett, kan bidra til at flere får lyst til å prøve rusmidler i tidlig alder, sier Velsand.
Politiet: Voldsvideoer på sosiale medier er en økende trend
Ifølge politiet er deling av voldsvideoer gjennom sosiale medier en økende trend, og politiet er bekymret for at denne typen videoer deles for å få følgere og likes.
– Både vi i nettpatruljen i Kripos og de lokale nettpatruljene får jevnlig tips om kontoer som deler voldsvideoer og tilbyr narkotika. Dette gjøres primært på Snapchat, men også på Instagram, sier Kjersti Rønholt, fungerende seksjonsleder for politiets tilstedeværelse på internett.
Medietilsynet ber sosiale medier-aktører ta grep
Medietilsynet mener det er problematisk at områder som ellers er strengt regulert får spillerom på nett. Ungdom forteller at de bruker filtre med blant annet hasj eller marihuana på Snapchat.
– Aktører som Snapchat, TikTok og Instagram må ta ansvar ved å fjerne filtre for ulovlige rusmidler, og blokkere og kaste ut brukere som deler videoer om slåssing eller tilbyr alkohol eller narkotika på deres plattformer, sier Velsand.
Medietilsynet tar også til orde for en mer innsiktsbasert og koordinert innsats for å trygge og styrke barn og ungdoms kritiske medieforståelse på nett.
– Vi etterlyser en nasjonal strategi på området barn og medier. En slik plan kan gi myndighetene mer kraft i arbeidet med å trygge barn og unge på nett, og samtidig bidra til å få sosiale medier-aktørene til å ta sitt samfunnsansvar på alvor, sier Velsand.
Omfattende undersøkelse om norske barn og unges mediehverdag
Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag gjennom Barn og medier-undersøkelsen, som gjennomføres annethvert år. I årets undersøkelse har til sammen cirka 3.400 barn og unge i alderen 9 til 18 år fra 51 skoler over hele landet deltatt.
– Barn og medier-undersøkelsen gjør at vi kan følge utviklingen i de unges medievaner over tid. Det er viktig for å forstå hva som skjer og for å kunne utvikle tiltak som bidrar til å styrke den kritiske medieforståelsen blant barn og unge, sier Mari Velsand.
Her kan du lese delrapport 6 om planlegging av slåsskamper og salg av alkohol og hasj
Her finner du alle delrapportene fra årets undersøkelse Barn og medier 2020
Andel norske 13-18-åringer som én eller flere ganger har sett innhold eller diskusjoner der folk snakker om eller viser noe av følgende (i løpet av det siste året)
- 31 prosent har minst én gang sett innhold eller diskusjoner som går på planlegging av slåssing eller slåsskamper. 15 prosent har sett dette flere ganger. Andelen øker med alder.
- 28 prosent har minst én gang sett innhold eller diskusjoner om salg av alkohol på nett det siste året. 20 prosent har sett dette flere ganger. Andelen øker betydelig med alder.
- 23 prosent har minst én gang sett innhold eller diskusjoner om salg av hasj/marihuana på nett det siste året. 16 prosent har sett dette flere ganger. Andelen øker betydelig med alder.