Nytt fra Medietilsynet
Undersøkelser fra Medietilsynet: Halvparten av barna mener foreldre har lagt ut bilder av dem uten å spørre
Mens nesten åtte av ti foreldre sier at de spurte barna om lov før de la ut bilder eller video av dem i sosiale medier, mener bare halvparten av barna som det er blitt delt bilder av at de er spurt. Det kommer frem i Medietilsynets undersøkelser Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020.
To av tre av 9-18-åringer har opplevd at foreldrene ofte eller noen ganger deler bilder av dem på Instagram, Facebook eller Snapchat, men kun halvparten av disse sier at de ble spurt om lov sist gang foreldrene la ut et bilde av dem. Det er første gang Medietilsynet har tall som gjør at det er mulig å sammenligne foreldre og barns svar på dette spørsmålet.
– Vi mener det er viktig at foreldrene er gode rollemodeller, og lærer barna om kritisk medieforståelse. En viktig regel er å alltid spørre før man deler bilder eller videoer av noen i sosiale medier. Her bør de voksne gå foran som et godt eksempel, men ifølge våre undersøkelser opplever mange barn at foreldrene synder mot dette, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Flere foreldre med små barn enn med eldre barn deler bilder av barna i sosiale medier
19 prosent av foreldre med barn i alderen ett til fire år deler bilder av dem ukentlig eller oftere på Instagram, Facebook eller Snapchat, ifølge Foreldre og medier 2020. For foreldrene til ni- til tiåringer er tallet cirka tre prosent.
– De minste barna er for små til å kunne samtykke til at det deles bilder av dem. Derfor er det ekstra viktig at foreldrene tenker seg godt om når det gjelder hva som er greit og ikke greit å dele med hvem, før de legger ut bilder eller videoer av barna sine i sosiale medier, sier Velsand.
Flertallet bryr seg ikke når foreldrene deler bilder
To av tre 9-18-åringer sier at de ikke brydde seg sist gang foreldrene delte bilder av dem. Én av fire sier de likte det, mens én av sju sier det var flaut at foreldrene delte bilder av bilder av dem på Instagram, Facebook eller Snapchat.
Av de foreldrene som deler bilde eller video av barnet sitt i sosiale medier, sier ti prosent at barnet har bedt om at bildet eller videoen blir slettet. Det er særlig 13-14-åringenes foreldre som sier at deres barn har bedt om dette.
– Undersøkelsen viser at mer enn to av ti foreldre med barn i denne aldersgruppen har opplevd at tenåringen ikke ønsker bilde eller video av seg selv i sosiale medier. Det er det viktig at vi foreldre respekterer, sier Velsand.
Foreldre og barn om deling av bilder av barna
- Foreldre til de yngste barna deler bilder av barna sine i sosiale medier i større grad enn foreldre med eldre barn. 19 prosent av foreldrene med barn i gruppen 1–4 år deler bilder eller videoer av barna på ukentlig basis eller oftere, mot tre prosent av foreldre med barn i alderen 9–10 år.
- 77 prosent av foreldre med barn mellom 9 og 17 år oppgir at de spurte om lov sist gang de delte et bilde/en video av barnet på nett, mens 52 prosent av 9–18-åringene sier at de ble spurt av foreldrene sine sist gang foreldrene delte bilde av dem.
- Av foreldre som deler bilder eller videoer av barn i sosiale medier, deler 10 prosent åpent på Instagram og 6 prosent åpent på Facebook. Det er mest vanlig å dele barnebilder slik at bare foreldrenes venner eller følgere kan se innholdet; 51 prosent deler bare med venner/følgere på Instagram, mens tilsvarende tall er 76 prosent for Facebook.
- Av foreldre som deler bilder eller videoer av barn i sosiale medier, sier 10 prosent at barnet har bedt om at bilde eller video av han/henne slettes. Det er mest vanlig at 13–14-åringer ber foreldre om dette (23 prosent).
- Av foreldre som deler bilder eller videoer av barn i sosiale medier, sier 5 prosent at de har angret etter at de la ut bilder eller videoer av barnet, mens 95 prosent sier at de ikke angret.
- To av tre 9–18-åringer sier de ikke brydde seg sist gang foreldrene delte bilder av dem. 25 prosent sier at de likte det (25 prosent). Videre syntes 14 prosent av 9–18-åringene som opplever at foreldrene deler bilder av dem på Instagram, Facebook eller Snapchat, at dette var flaut sist gang det skjedde, og 11 prosent likte det ikke.