Europeiske mediereguleringer
Forordningen om digitale markeder (Digital Markets Act)
Teknologigigantene har blitt så dominerende at det går ut over konkurransen i det digitale markedet. Dette vil Digital Markets Act (DMA) gjøre noe med.
EUs forordning om digitale markeder har som mål å etablere like konkurransevilkår for å fremme innovasjon, vekst og konkurranseevne, både i det europeiske indre markedet og globalt.
DMA gjelder sentrale plattformtjenester som Google, Facebook, TikTok, Snapchat, YouTube og AppStore.
Disse tjenestene har blitt svært store og innflytelsesrike på grunn av evnen de har til å koble bedriftsbrukere med sluttbrukere, skape avhengighet hos brukere og tilgang til å samle inn data. Dette gjør at selskapene i stor grad påvirker rammene og reglene for innovasjon, forbrukervalg og konkurransen i markedet. De sentrale plattformtjenestene fungerer dermed som portvoktere.
Disse kan bli portvoktere
Digitale plattformer kan utpekes som portvoktere dersom de tilbyr sentrale plattformtjenester, og visse vilkår er oppfylt:
- Plattformen har en betydelig innvirkning på det indre marked. Selskapet har en årlig omsetning på 7,5 milliarder euro eller mer de siste tre årene, eller hvor markedsverdien utgjorde minst 75 milliarder euro siste året, og tjenesten tilbys i minst tre medlemsstater.
- Plattformen tilbyr en sentral plattformtjeneste som er en viktig portal for virksomheter for å nå ut til sluttbrukere/kunder. Minst 45 millioner månedlige aktive brukere og 10 000 aktive forretningskunder i året.
- Plattformen har en sterk og varig posisjon for sin virksomhet, eller det kan forventes at den vil få en slik posisjon i nær fremtid. En slik posisjon kan antas dersom kriteriene om månedlige aktive brukere/forretningskunder i året, har vært oppfylt de tre siste årene.
Portvokternes forpliktelser
Portvoktere skal
- gi næringslivskunder tilgang til data de selv frembringer ved å bruke portvokterens plattform
- gi annonsører og utgivere tilgang til verktøy og informasjon som er nødvendig for at disse skal kunne utføre sine egne uavhengige kontroller av annonser som vises på plattformen
- gi næringslivskunder mulighet til å promotere egne tilbud og inngå kontrakter med sluttbrukere som er anskaffet via den sentrale plattformtjenesten, utenfor portvokters plattform
Portvoktere skal ikke
- behandle personopplysninger om sluttbrukere som bruker tjenester fra tredjeparter som bruker portvokterens plattformtjeneste med det formål å tilby nettbaserte annonseringstjenester
- hindre at sluttbruker avinstallerer forhåndsinstallert programvare eller apper
- behandle egne produkter og tjenester gunstigere enn tilsvarende produkter og tjenester som tilbys av tredjeparter på portvokterens plattform
Konsekvenser for norske medier
Norske medietjenester er i stor grad avhengige av portvokternes plattformer for å nå ut til digitale kunder. For norske medier vil DMA ha betydning ved at mediene får tilgang til data om annonsedeling. De får også tilgang til data de selv frembringer ved å bruke plattformene til portvokterne. Videre vil norske medier kunne tilby apper som ikke er betinget av at de ligger i App Store/Google Play, og vil dermed kunne selge abonnenter uten at app-butikkene tar en andel av inntektene.